
FIRST SECTION

CASE OF RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. 
v. SLOVAKIA (No. 4)

(Application no. 26826/16)

JUDGMENT

Art 10 • Freedom of expression • Disproportionate imposition of 
administrative fine on multimedia publishing house for broadcasting a 
programme containing a celebrity’s statements on his drug use • Lack of 
relevant and sufficient reasons by domestic authorities indicating that 
programme had intended to promote or induce drug use 

STRASBOURG

23 September 2021

FINAL

23/12/2021

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 
subject to editorial revision.





RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 4) JUDGMENT

1

In the case of Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. v. Slovakia (no. 4),
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as 

a Chamber composed of:
Péter Paczolay, President,
Krzysztof Wojtyczek,
Alena Poláčková,
Erik Wennerström,
Raffaele Sabato,
Lorraine Schembri Orland,
Ioannis Ktistakis, judges,

and Renata Degener, Section Registrar,
Having regard to:
the application (no. 26826/16) against the Slovak Republic lodged with 

the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of Human 
Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”) by a Slovak 
company, formerly Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. and now News and 
Media Holding, a.s. (“the applicant company”), on 11 May 2016;

the decision to give notice to the Slovak Government (“the 
Government”) of the complaint concerning the applicant company’s rights 
under Article 10 of the Convention;

the parties’ observations;
Having deliberated in private on 31 August 2021,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

INTRODUCTION

1.  The application concerns interference with the freedom of expression 
of the applicant company, a multimedia publishing house, on account of an 
administrative fine imposed on it for having broadcast an online programme 
about a well-known Slovak singer containing statements by the latter about 
his use of marijuana.

THE FACTS

2.  The applicant company is a joint-stock company established in 1990 
under Slovak law, with its registered office in Bratislava. It is a multimedia 
publishing house.

The applicant company was represented by Mr J. Havlát, a lawyer 
practising in Bratislava.

3.  The Government were represented by their Co-Agent, 
Ms M. Bálintová, from the Ministry of Justice.

4.  The facts of the case, as submitted by the parties, may be summarised 
as follows.



RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 4) JUDGMENT

2

5.  On 13 July 2012 the applicant company provided, as part of the 
“Celebrities” series accessible through an on-demand audiovisual media 
service, a short programme containing an interview with a popular Slovak 
singer, X., called “[X.] at [the music awards]: Did he want to shock when he 
[was thankful] for the weed?”. This followed a comment by X. at the annual 
music awards in Slovakia that he was thankful for “the inspiring green 
weed” (marijuana). In the programme, the journalist spoke about X.’s 
success as well as the above comment, which was in her view likely to have 
shocked most of the viewers. Videoclips were also shown of X. smoking. 
The interview then proceeded as follows:

“X.: “It’s not for everyone, but for those whom it serves well ... it’s a blessing...” 
(laughter)

Journalist: (laughter) “Alright. OK.”

X.: “I’m missing it already, you know, so I can’t ...”

Journalist: “So let’s just all shout about the awful scandal he caused. Better not. 
Let’s not deceive ourselves. This weed is already well known to the Slovak people, no 
need to introduce it.”

X.: “You know what, someone has to say that. I’ll use the most ... basic comparison. 
The fact that vodka, whisky and alcohol are available almost everywhere even to the 
underage if they are smart is ... a bigger shame than [me saying] at [the music awards] 
that ... I’m thankful for the magic green weed. I would exchange it. I would ban 
alcohol and allow marijuana.””

6.  Afterwards the Broadcasting Council (Rada pre vysielanie 
a retransmisiu) opened administrative proceedings against the applicant 
company with regard to the above programme.

7.  By a decision of 18 December 2012 the Broadcasting Council found 
that by broadcasting a programme which had, in its view, openly promoted 
the use of drugs, the applicant company had breached its obligations under 
section 19(1)(e) of the Broadcasting and Retransmission Act 
(Law no. 308/2000 Coll.). Referring to sections 64(1)(d) and 67(15)(a) of 
the same Act, the Broadcasting Council imposed a fine of 500 euros (EUR) 
on the applicant company for this breach.

8.  The applicant company appealed, arguing that the Broadcasting 
Council had assessed the relevant elements in isolation and regardless of the 
context, and had interpreted the term “promotion” too broadly. The 
applicant company asserted that the purpose of the impugned programme 
had been to inform the public about issues of legitimate public interest: 
rather than approving X.’s controversial comments or promoting the use of 
marijuana, it had aimed to highlight, with a dose of irony, X.’s blatant 
attempt to attract attention and at expressing the view that the issue of drug 
use should be the subject to open discussion, of which X.’s opinions were 
part.



RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 4) JUDGMENT

3

9.  By a judgment of 30 October 2013 the Supreme Court overruled the 
impugned decision on the grounds that the Broadcasting Council had failed 
to properly weigh the restriction of the applicant company’s freedom of 
expression against the need to protect the public interest, as required by the 
Court’s case-law.

10.  On 11 February 2014 the Broadcasting Council issued a new 
decision in which it again concluded that the applicant company had 
breached the Broadcasting and Retransmission Act and fined it EUR 500. It 
held that the applicant company’s freedom of expression was to be 
restricted on the grounds of the ban on promoting drug use provided for in 
section 19(1)e) of the Broadcasting and Retransmission Act, which pursued 
the legitimate aim of protecting public order. That ban reflected the public 
interest in not publishing information which amounted to a positive 
assessment of drug use. Given the objective (strict) liability nature of the 
administrative offence, what was decisive in the case at hand was not 
whether the applicant company had aimed to promote drug use, but whether 
the programme, in the light of its content and the manner of processing the 
information, had had a promotional character. In the Broadcasting Council’s 
opinion, such was the case since X.’s comments had disseminated the idea 
that marijuana had a positive influence; the journalist’s comments had 
downplayed and justified them as being common, which went beyond a 
simple statement of views and beyond reproducing information that had 
already been publicly available. In that way, the applicant company had 
significantly interfered with the legitimate interests in protecting public 
order, health and morals, while the lowest possible fine had restricted its 
freedom of expression to a very little extent, which had made the 
interference fully proportionate.

11.  Following an appeal by the applicant company, the Supreme Court 
issued a judgment on 24 February 2015 by which it upheld the Broadcasting 
Council’s decision as not exceeding the limits set by law. It disagreed with 
the applicant company’s arguments that it had acted in accordance with 
journalistic ethics requiring space to be provided to someone whose 
comments had been subject to critical reactions and that the journalist’s 
“ironic” comments had sought to express a certain contempt towards X.’s 
self-presentation. In the Supreme Court’s view, the applicant company had 
aimed to provide support to X. and – as demonstrated by the journalist’s 
laughter – at downplaying his comments insinuating that the use of 
marijuana could lead to success. In no way had the programme presented 
the need to openly discuss the issue or mentioned various views initiating 
such a discussion and the harmful consequences of drug use, nor had the 
journalist distanced herself from X.’s statement favouring the use of 
marijuana over alcohol. Although the choice of reporting technique had 
been left solely to the discretion of the applicant company, the latter had to 
bear objective (strict) liability for the manner of processing the information 



RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 4) JUDGMENT

4

and its content, which should not have breached the constitutional and legal 
framework for the protection of society.

12.  On 4 May 2015 the applicant company filed a constitutional 
complaint asserting that the Supreme Court’s judgment had violated its 
rights under Article 10 of the Convention. In its view, the court should not 
have upheld the Broadcasting Council’s decision because the latter had 
interpreted the term “promotion” too broadly, assessed the relevant elements 
in isolation and regardless of the context, and had failed to apply, in line 
with its first judgment, the standards for the protection of freedom of 
expression as established in the Court’s case-law, for example, the cases of 
Jersild v. Denmark (23 September 1994, Series A no. 298) and Thoma 
v. Luxembourg (no. 38432/97, ECHR 2001-III). The applicant company 
mainly argued that a description of an objective event that had previously 
taken place in front of thousands of viewers could not be considered to be 
promotion of marijuana, that its aim had only been to impart information of 
public interest and that the journalist’s comments had been misunderstood 
and misinterpreted.

13.  By a decision of 6 October 2015 (no. III. ÚS 484/2015) the 
Constitutional Court dismissed the above complaint as manifestly 
ill-founded. Acknowledging that the Supreme Court had failed to comment 
on compliance by the Broadcasting Council with its opinion expressed in its 
judgment of 30 October 2013, the Constitutional Court considered that the 
reasoning underlying the confirmatory judgment of 24 February 2015 was 
clear and respectful of freedom of expression. Indeed, instead of actively 
co-creating the context of X.’s comments in order to condemn or create 
distance from them, the applicant company had to a large extent 
downplayed or even openly justified those statements. The Constitutional 
Court further observed that not only had the impugned programme been 
designed to entertain rather than provide a platform for debate, its content 
could also not have been considered as a contribution to such a debate, 
which had not even been active in the media at that time, or as a report 
without which the public’s right to information would have been restricted. 
The manner in which the information had been processed instead indicated 
the applicant company’s intention not to lag behind other tabloid platforms 
and to differentiate itself from them by contesting the alleged scandal, such 
an attitude being on the verge of abuse of freedom of expression and the 
right of third parties to information.



RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 4) JUDGMENT

5

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK

BROADCASTING AND RETRANSMISSION ACT 
(LAW NO. 308/2000 COLL.)

14.  The Broadcasting and Retransmission Act regulates the rights and 
obligations of, inter alia, broadcasting companies and network operators. It 
also defines the competencies of the Broadcasting Council.

15.  Section 3(b) defines an on-demand audiovisual media service 
(audiovizuálna mediálna služba na požiadanie) as a service of an economic 
nature offering a catalogue of programmes through electronic 
communications intended for viewing. The aim of such a service is to 
inform, entertain or educate the general public.

16.  Pursuant to section 19(1)(e), no provider of on-demand audiovisual 
media services may, openly or in a hidden form, promote alcoholism, 
smoking or drug use, or downplay the consequences of using such 
substances.

17.  Under sections 64(1)(d) and 64(2), the Broadcasting Council is to 
impose a fine, without any prior warning, in the event of (for example) a 
breach of section 19 of the Broadcasting Act. Under section 64(3), the level 
of such a fine depends on the gravity, manner, duration, consequences and 
extent of the impugned broadcast, as well as the level of unjust enrichment 
gained in that regard.

18.  Pursuant to section 67(15)(a), the Broadcasting Council is to impose 
a fine of between EUR 500 and 40,000 on a provider of on-demand 
audiovisual media services if the content of a programme does not meet the 
standards stipulated in section 19.

THE LAW

I. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

19.  The applicant company complained that the administrative fine 
imposed on it on account of the content of one of its on-demand audiovisual 
programmes had violated its right to freedom of expression. It relied on 
Article 10 of the Convention, which reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises.

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 



RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 4) JUDGMENT

6

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

A. Admissibility

20.  Article 35 § 3 (b) of the Convention, as amended by Article 5 of 
Protocol No. 15 to the Convention1, provides:

“3.  The Court shall declare inadmissible any individual application submitted under 
Article 34 if it considers that:

(b)  the applicant has not suffered a significant disadvantage, unless respect for 
human rights as de-fined in the Convention and the Protocols thereto requires an 
examination of the application on the merits.”

21.  The Government submitted at the outset that the applicant company 
had not suffered a significant disadvantage within the meaning of 
Article 35 § 3 (b) of the Convention. They observed that, compared to the 
applicant in Sylka v. Poland ((dec.), no. 19219/07, 3 June 2014), the 
applicant company had only been sanctioned by an administrative fine and 
that the amount, EUR 500, had been almost negligible in the light of the 
applicant company’s large profits.

22.  They further argued that the Court had already dealt with several 
applications against Slovakia concerning the issue of freedom of expression 
and that the execution of the relevant judgments had been closed by the 
Committee of Ministers’ Resolution no. CM/ResDH(2019) of 10 July 2019. 
Lastly, the Broadcasting Council’s decision imposing the fine on the 
applicant company had been reviewed twice by the Supreme Court and 
eventually also by the Constitutional Court.

23.  The applicant company disagreed, claiming that a mere reference to 
the amount of the fine was not sufficient to conclude that it had not suffered 
a significant disadvantage and that it was necessary to take into account 
what was objectively at stake in the present case, namely whether there was 
a matter of principle. In its view, the Court was called upon to decide to 
what extent the domestic authorities were allowed to prevent the media 
from presenting controversial topics of public interest. It emphasised that in 
cases concerning freedom of expression, the application of the new 
admissibility criterion should take due account of the importance of this 
freedom and be subject to careful scrutiny by the Court (Sylka, cited above, 
§ 28).

24.  Moreover, the previous cases against Slovakia referred to by the 
Government had all concerned disputes related to the conflict between the 

1 Article 5 of Protocol No. 15 to the Convention reads as follows:
“In Article 35, paragraph 1, sub-paragraph b of the Convention, the words ‘and provided 
that no case may be rejected on this ground which has not been duly considered by a 
domestic tribunal’ shall be deleted.”



RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 4) JUDGMENT

7

right to respect for privacy and freedom of expression, which was not the 
issue in the instant case concerning an unjustified interference by a State 
authority. The applicant company was also of the view that the domestic 
courts had failed to respect the principles established by the Court’s case-
law.

25.  The Court notes that that the applicant company’s subjective 
perception of the alleged violation was that the administrative-offence 
proceedings had had a chilling effect that could affect the exercise of its 
right to freedom of expression in the future.

26.  The Court reiterates the key importance of freedom of expression as 
one of the preconditions for a functioning democracy. In cases concerning 
freedom of expression the application of the admissibility criterion 
contained in Article 35 § 3 (b) of the Convention should take due account of 
the importance of this freedom and be subject to careful scrutiny by the 
Court. This scrutiny should encompass, among other things, such elements 
as contribution to a debate of general interest and whether a case involves 
the press or other news media (see, among other authorities, Sylka, cited 
above; Margulev v. Russia, no. 15449/09, § 41, 8 October 2019; and 
Panioglu v. Romania, no. 33794/14, § 74, 8 December 2020).

27.  Applying these principles to the case at hand, the Court notes that 
while the size of the administrative fine could, in the circumstances of the 
case, be considered modest, but not negligible, the applicant company 
claimed that the case raised a question of principle as to what extent the 
domestic authorities were allowed to prevent the media from presenting 
controversial topics of public interest. This could be interpreted as the fine 
having a chilling effect which could make the media, and in particular the 
applicant company, reluctant to contribute to the debate on matters of 
general interest.

28.  Seen in the context of the essential role of a free press in ensuring 
the proper functioning of a democratic society, the alleged violation of 
Article 10 of the Convention in the present case concerns, in the Court’s 
view, “important questions of principle”. The Court is thus satisfied that the 
applicant company suffered a significant disadvantage as a result of the 
administrative-offence proceedings, regardless of pecuniary interests, and 
does not deem it necessary to consider whether respect for human rights 
compels it to examine the case (see, mutatis mutandis, Margulev, cited 
above, § 42).

29.  Accordingly, the Court does not find it appropriate to reject this 
complaint with reference to Article 35 § 3 (b) of the Convention, and 
dismisses the Government’s objection regarding the alleged lack of 
a significant disadvantage.

30.  The Court further notes that the application is neither manifestly 
ill-founded nor inadmissible on any other grounds listed in Article 35 of the 
Convention. It must therefore be declared admissible.



RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 4) JUDGMENT

8

B. Merits

1. The parties’ submissions
31.  The applicant company asserted that the aim of the impugned 

programme had been to provide X. the possibility to present his opinions 
and thereby inform the public about issues of legitimate public interest. It 
maintained that, contrary to what had been alleged by the Government, the 
use and possible decriminalisation of marijuana had been at the time, and 
still was, a very lively topic widely discussed in Slovak society and even in 
Parliament since it had also been mentioned in the manifesto of one of the 
governing political parties. The applicant company claimed that, in spite of 
the fact that the above issues undoubtedly represented a topic of legitimate 
public interest and that the information in the programme had been imparted 
with a view to condemning X.’s position through irony, its freedom of 
expression had been restricted in an unjustified manner, which was likely to 
have a chilling effect.

32.  Reiterating that the form of presentation or reporting technique had 
been solely at the discretion of the given media, the applicant company 
maintained that in the programme concerned the journalist had chosen 
a particular technique consisting in letting X. speak more or less freely and 
ridicule himself through his own statements, which he had done without any 
need for the journalist to specifically disagree. Thus, the argument that the 
programme had promoted or favoured the use of drugs over alcohol was 
misleading and speculative, and the term “promotion” had been interpreted 
too broadly. The national authorities had failed to take account of the whole 
context of the programme and had not understood the journalist’s ironic 
tone. Relying on the case of Jersild (cited above, §§ 33-36), the applicant 
company submitted that the fact that X.’s statements had been provoking or 
negatively received could not justify the interference with its freedom of 
expression if they had not been presented as its own; indeed, it was 
necessary to focus on the source of the controversial statements, not on the 
person providing space for their presentation. Moreover, relying on the case 
of Thoma (cited above, § 64), they submitted that journalists could not be 
expected to permanently and constantly disagree with provocative or 
sensitive statements and quotations.

33.  In the Government’s view, it was undisputed that the interference 
had been based on section 19(1)(e) of the Broadcasting and Retransmission 
Act and had pursued the legitimate aim of protecting health and morals. 
They shared the assessment made in the instant case by the Supreme Court 
and the Constitutional Court, which had correctly applied the principles 
enshrined in Article 10. Relying on the above provision of domestic law and 
on the notion of “duties and responsibilities”, the Government argued that 
the applicant company had only been allowed to inform the public about 
such a sensitive matter as drug use in good faith and with the purpose of 



RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 4) JUDGMENT

9

providing precise and reliable information in accordance with the ethics of 
journalism.

34.  While admitting that the topic of drug use should be subject to open 
discussion, including famous people, the Government emphasised that the 
impugned programme had not mentioned any need for such a discussion or 
any expert opinions launching one. It had only conveyed, in relation to the 
criticism aimed at X. after the music awards, a one-sided view promoting 
marijuana as being less harmful than alcohol. As the domestic courts had 
noted, instead of condemning or distancing herself from X.’s statements, the 
journalist had downplayed them and presented them as common with a view 
to providing support to X. and ridiculing his critics. The interview could 
thus in no way be considered as a contribution to a public debate, especially 
as it had been part of an entertainment programme.

35.  The Government were therefore convinced that the imposition of 
a fine on the applicant company had been justified by a pressing social need 
to protect the public, in particular young people, from the promotion of 
drugs and the downplaying of the effects of their use, and that the domestic 
authorities had not exceeded their margin of appreciation.

2. The Court’s assessment
36.  The Court accepts at the outset, and it has not been disputed by the 

parties, that there was an interference with the applicant company’s right to 
freedom of expression. As to the legal basis for the interference, the Court 
notes the broad scope of the powers of the Broadcasting Council (see 
paragraphs 17 and 18 above). On the facts of the present case, it is 
nevertheless prepared to accept that the interference was “prescribed by 
law” – namely by the Broadcasting and Retransmission Act, which set up 
the regulatory framework for the Broadcasting Council (see also MAC TV 
s.r.o. v. Slovakia, no. 13466/12, § 33, 28 November 2017). The Government 
further submitted that the interference had been aimed at the protection of 
health and morals, a legitimate aim under Article 10 § 2. It remains to be 
established whether the interference was necessary in a democratic society.

37.  A significant feature of the present case is that the applicant 
company did not make the objectionable statements itself, but assisted in 
their dissemination through one of its journalists responsible for the 
impugned programme. In assessing whether the imposition of the 
administrative fine was “necessary”, the Court will therefore have regard to 
the principles established in its case-law relating to the role of the press (see, 
mutatis mutandis, Jersild, cited above, § 31).

38.  The Court reiterates that by virtue of the essential function the press 
fulfils in a democracy, Article 10 of the Convention affords journalists 
protection, subject to the proviso that they act in good faith in order to 
provide accurate and reliable information in accordance with the tenets of 
responsible journalism (see, among other authorities, Pentikäinen v. Finland 



RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 4) JUDGMENT

10

[GC], no. 11882/10, § 90, ECHR 2015). In considering the “duties and 
responsibilities” of a journalist, the potential impact of the medium 
concerned is an important factor and it is commonly acknowledged that the 
audiovisual media have often a much more immediate and powerful effect 
than the print media. The audiovisual media have means of conveying 
through images meanings which the print media are not able to impart. At 
the same time, the methods of objective and balanced reporting may vary 
considerably, depending among other things on the media in question. It is 
not for this Court, nor for the national courts for that matter, to substitute 
their own views for those of the press as to what technique of reporting 
should be adopted by journalists. In this context the Court reiterates that 
Article 10 protects not only the substance of the ideas and information 
expressed, but also the form in which they are conveyed (see Jersild, cited 
above, §§ 31). The punishment of a journalist for assisting in the 
dissemination of statements made by another person in an interview would 
seriously hamper the contribution of the press to discussion of matters of 
public interest and should not be envisaged unless there are particularly 
strong reasons for doing so (ibid., § 35, and Thoma, cited above, § 62). 
A general requirement for journalists systematically and formally to 
distance themselves from the content of a quotation that might insult or 
provoke others or damage their reputation is not reconcilable with the 
press’s role of providing information on current events, opinions and ideas 
(see Thoma, cited above, § 64).

39.  When analysing an interference with the right to freedom of 
expression, the Court must, inter alia, determine whether the reasons 
adduced by the national authorities to justify it were relevant and sufficient. 
In doing so, it has to satisfy itself that these authorities applied standards 
which were in conformity with the principles embodied in Article 10 and 
relied on an acceptable assessment of the relevant facts (see, among many 
other authorities, Perinçek v. Switzerland [GC], no. 27510/08, § 196, 
ECHR 2015 (extracts), and OOO Ivpress and Others v. Russia, 
nos. 33501/04 and 3 others, § 79, 22 January 2013). As enshrined in Article 
10, freedom of expression is subject to exceptions, which must, however, be 
construed strictly, and the need for any restrictions must be established 
convincingly (see, among many other authorities, Satakunnan 
Markkinapörssi Oy and Satamedia Oy v. Finland [GC], no. 931/13, § 124, 
27 June 2017).

40.  Turning to the particular circumstances of the instant case, the Court 
observes that the applicant company was fined in the administrative 
proceedings initiated by the public authority on the grounds that one of its 
journalists had allegedly downplayed or justified statements made in an 
interview by X., a popular singer, about marijuana, and had thus breached 
the ban on promoting drug use.



RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 4) JUDGMENT

11

41.  The Court notes, firstly, that the impugned programme reacted to 
a then topical event (X.’s thank you speech at the annual music awards) that 
had seemingly been the subject of public attention or even shocked 
reactions. In so far as it also touched upon the decriminalisation of 
marijuana, there is no reason to consider that it was not part of a wider 
public debate. The Court reiterates in this connection that although the 
publication of news about the private life of public figures is generally for 
the purposes of entertainment, it contributes to the variety of information 
available to the public and undoubtedly benefits from the protection of 
Article 10 of the Convention (see Dupate v. Latvia, no. 18068/11, § 51, 
19 November 2020). Furthermore, the public interest also relates to matters 
which are capable of giving rise to considerable controversy, which concern 
an important social issue or which involve a problem that the public would 
have an interest in being informed about (see, for example, Couderc and 
Hachette Filipacchi Associés v. France [GC], no. 40454/07, §§ 89 and 103, 
ECHR 2015 (extracts), with further references). In the particular 
circumstances of the present case, the Court is thus ready to accept that, in 
providing the programme at issue, the applicant company could be 
understood as having contributed, to some extent at least, to the coverage of 
a subject of public interest.

42.  Secondly, the Court notes that the programme in question provided 
space for X. to present his subjective perception of the use of marijuana and 
his point of view on its decriminalisation. As such, the programme had 
some news value and remained within the bounds of freedom of expression, 
which requires that the public has the right to be informed of the different 
ways of viewing such a matter.

43.  Although the journalist’s reactions to X.’s statements could be open 
to several interpretations, the Court has doubts, in the circumstances of the 
present case, as to whether they could be considered as inciting viewers to 
use marijuana or as praising its effects (see, conversely, Palusinski 
v. Poland (dec.), no. 62414/00, 3 October 2006). Nor is it convinced that the 
journalist’s laughter necessarily meant that she approved of X.’s position. In 
the Court’s view, the Supreme Court did not provide any particularly strong 
reasons when considering completely irrelevant the applicant company’s 
explanations as to the attitude taken by the journalist (see paragraph 8 
above) and when ruling out the possibility that, by her reactions, the 
journalist might have been seeking to distance herself from X.’s statements 
(see paragraph 11 above). The Court reiterates in this context that to 
sanction a journalist for assisting in the dissemination of statements made 
by another person in an interview or for not having formally distanced him 
or herself from the content of such statements is not reconcilable with the 
press’s role of providing information on current events, opinions and ideas 
(see the case-law cited in paragraph 38 above).



RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 4) JUDGMENT

12

44.  In the Court’s view, the domestic courts’ decisions instead revealed 
a particularly rigid interpretation of the journalist’s comments, vitiated by 
the absence of a due assessment of all relevant factors; such an attitude is 
not easy to reconcile with the right to freedom of expression also covering 
the use of a sarcastic tone and ironic language. The courts also failed to 
sufficiently show that the applicant company had acted in bad faith or 
otherwise inconsistently with the diligence expected of a responsible 
journalist reporting on a matter of public interest (see Erla Hlynsdóttir 
v. Iceland (no. 2), no. 54125/10, § 75, 21 October 2014). Hence, the 
domestic courts did not give “relevant and sufficient” reasons indicating that 
the programme had intended to promote marijuana or induce drug use, 
rather than simply seeking to expose to the public X.’s controversial 
attitude.

45.  The foregoing considerations are sufficient to enable the Court to 
conclude that the national authorities’ reaction to the programme compiled 
by the applicant company was disproportionate to the legitimate aim 
pursued, and was therefore not necessary in a democratic society, within the 
meaning of Article 10 § 2 of the Convention (see, for example, Milisavljević 
v. Serbia, no. 50123/06, § 42, 4 April 2017).

46.  There has accordingly been a violation of Article 10 of the 
Convention.

II. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

47.  Article 41 of the Convention provides:
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.”

A. Damage

48.  The applicant company claimed 500 euros (EUR), corresponding to 
the amount of the fine imposed, in respect of pecuniary damage. It also 
claimed EUR 10,000 in respect of non-pecuniary damage, as the sanction 
had caused it to feel a sense of injustice.

49.  The Government did not deny the existence of a causal link between 
the pecuniary damage claimed and the alleged breach of Article 10 of the 
Convention. With regard to non-pecuniary damage, they considered the 
claim overstated and requested that, should the Court find a violation of the 
Convention, a more appropriate amount be awarded.

50.  The Court, being satisfied that there was a causal link between the 
pecuniary damage claimed and the violation of the Convention found, 
awards the totality of the sum sought under this head, that is, EUR 500.



RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 4) JUDGMENT

13

51.  At the same time, it awards the applicant company EUR 2,600 in 
respect of non-pecuniary damage, plus any tax that may be chargeable.

B. Costs and expenses

52.  The applicant company also claimed EUR 10,317 for the costs and 
expenses incurred before the domestic authorities and the Court.

53.  The Government asked the Court to award the applicant company an 
appropriate amount in this regard.

54.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 
reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 
that these were actually and necessarily incurred and are reasonable as to 
quantum. In the present case, regard being had to the documents in its 
possession and the above criteria, the Court considers it reasonable to award 
the applicant company the sum claimed, that is to say EUR 10,317.

C. Default interest

55.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 
should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 
to which should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,

1. Declares the application admissible;

2. Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;

3. Holds
(a) that the respondent State is to pay the applicant, within three months 

from the date on which the judgment becomes final in accordance 
with Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts:
(i) EUR 500 (five hundred euros), plus any tax that may be 

chargeable, in respect of pecuniary damage;
(ii) EUR 2,600 (two thousand six hundred euros), plus any tax that 

may be chargeable, in respect of non-pecuniary damage;
(iii) EUR 10,317 (ten thousand three hundred and seventeen euros), 

plus any tax that may be chargeable to the applicant, in respect of 
costs and expenses;

(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amount[s] at 
a rate equal to the marginal lending rate of the European Central 
Bank during the default period plus three percentage points;



RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 4) JUDGMENT

14

4. Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 23 September 2021, pursuant 
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Renata Degener Péter Paczolay
Registrar President


